Muhasabah Diri Bila Menjaga Orang Tua Sakit

Assalamualaikum,

Alhamdulillah malam tadi aku selamat kembali ke Kuala Lumpur. Maaf kepada rakan-rakan blogger sebab aku tak sempat nak blogwalking sepanjang bercuti di kampung. Terima kasih sudi singgah di blog aku, Insya-Allah aku akan membalas kunjungan ke blog anda. 

Aku ingin berkongsi pengalaman menjaga opah aku yang sedang sakit tua. Tahun ini usianya dah menjangkau 89 tahun. Sebelum ni dia memang sihat sehinggalah ketika usianya 87 tahun dia terjatuh dalam bilik air. Opah aku ni memang suka bangun bersolat sunat dan membaca al-quran masa tengah malam, entah macam mana tiba-tiba dia tergelincir masa nak berwuduk tu. Mujurlah sempat membawa opah ke hospital. Kesannya sehingga kini dia terlantar di atas katil sebab dah tak mampu bangun atau menguruskan diri sendiri.  Paksu aku yang setia menjaga opah aku. 

opah
Opah aku ketika usia 87 tahun
Balik kampung baru-baru ni aku tengok sikapnya dah banyak berubah, dia menangis seperti anak kecil. Makan dan minum pun perlu disuapkan, tapi dia masih memilih untuk makan makanan kegemarannya yang manis. Jadi tak boleh nak masak masakan seperti untuk orang sakit, cuma dia dah boleh terima bubur nasi. Urusan menukar lampin pakai buang diuruskan oleh makcik aku sebab yang tu memang aku tak pandai buat. Setiap kali lepas solat dia memang minta kami membaca ayat suci al-quran. 

Gambar sekadar hiasan - Google
Rasa sedih dan insaf bila melihat keadaan opah aku. Apalah nasib aku bila dah tua nanti agaknya? Ketika kecil apabila kita menangis ibu atau ayah yang mendodoi agar kita tenang dan berhenti menangis. Mereka juga yang menyusukan kita dan menukarkan lampin. Oleh itu, apabila ibu atau ayah kita sudah tua tibalah giliran kita pula melayani mereka dengan sebaik-baiknya.  

^_^ 

21 comments

June 7, 2013 at 12:43 PM

Menagih kesabaran yg tinggi bila menjaga org tua yg telah uzur. Moga paksu dan makcik Aiza dan keluarga yg lain sama-sama beganding menjaga opah. Ini ujian buat anak-cucu sejauh mana kekuatan iman dgn ujian ini.

June 7, 2013 at 12:49 PM

setiap org tua pasti melalui zaman mudanya, tapi setiap org muda belum pasti akan menempuhi zaman tua.Menjaga org2 tua tidak hanya menjaga fizikalnya(mkn,minum n lampin pakai buang) tapi paling penting menjaga hati kecilnya, sebab hati org2 tua mudah terhiris dan terguris.

Benar, ia mengajar kita utk bermuhasabah diri, andainya Tuhan izinkan kita menempuhi usia sebegitu kita juga akan mengalami apa yg mereka alami.



June 7, 2013 at 12:52 PM

Assalam kak, sy mmg dah xde nenek @ atok..sdih je bila bca entri ni..nenek sy yg last mnggal mmg sy nges la..Alhmdulillah smpat jgklah berbakti kt dia, smoga opah kakAiza dberi kekuatan dn sihat2 je :)

June 7, 2013 at 12:54 PM

mak awok sekghang menaje opah awok yang udah tua... tu.... kalo tak salah...umor opah awok pun lebih kughang tu jugakkk...... kalo ikut tak sabo...memang udah lame mak awok give up.....tapi ye le... macam mane susahnye.... kene bersabo..... beso pahale jage oghang tue ni...lagi2 kalo mak ato opah kite... memang deme akan balik jadi budak2 kecik....dan ingatan deme makin berkughang... dan banyak kerenah yang sakitkan hati kite... tapi saboooooo

June 7, 2013 at 1:05 PM

Subhanallah. Semoga Allah sentiasa beri kekuatan pada nenek akak.
Alhamdulillah, untung nenek akak dapat cucu yg baik hati mcm akak.
Moga Allah redha. :')

June 7, 2013 at 2:35 PM

alahai..sian opah aiza... mmg betul la orang cakap, bila dah tua nanti perangai kita pun dah jdk cm budak kecik... trus rindukan mak kat kampung

June 7, 2013 at 2:50 PM

hmm.. ibu bapa mmp jaga 10 org ank.. tpi 10 ank belum tntu jaga seorg ibu yg dimamah usia...

June 7, 2013 at 3:16 PM

betul tu, kita perlu jaga mereka dengan sebaik mungkin... dulu mereka sabar dengan kerenah kita.. ini masa kita perlu bersabar.. semoga opah cepat sembuh

June 7, 2013 at 3:40 PM

sy x penah jg org skt tp penah ddk dgn opah sy..aduyaiii mmg kn byk bersabar

June 7, 2013 at 4:48 PM

bagusnyer byk pahala jaga orng2 tua ni tau !

June 7, 2013 at 5:51 PM

Alolo...sedihnya cik akak baca enri nie..tu lah sayang....agak-agak kita sebagai anak dapat kah tiada jaga seorang ibu atau ayah dalam kesakitan.....sedangkan ibu mampu jaga anak 10 orang dah waktu yang sama.....

June 7, 2013 at 7:05 PM

semoga opah akak cpt sihat spt sblumnya..aaminnnn

June 7, 2013 at 9:00 PM

nenek saya un dah tua :') skrg time kita lak untk balas jasa dorang pada kita :))

June 7, 2013 at 10:38 PM

Nenek eizz dah 96 tahun kak. Masih ada. Boleh berjalan lagi, tapi macam tu la, sakit2. Memang sedih bila tengok. Nice entry kak. Rasa insaf :)

June 7, 2013 at 11:12 PM

Semoga opah aiza berada dlm keadaan yg baik dan sihat seperti sedia kala hendaknya...banyakkan berdoa yer, aiza.

June 7, 2013 at 11:45 PM

Ayah sy pn dah 80 lebih.. makin kurus xselera makan...risau jgk sy..

June 8, 2013 at 12:32 AM

sedih bace..saya duk jauh dari mak abah..huk3... duk belajar kat perak...family kat jhr..

June 8, 2013 at 1:26 AM

Akak...farah pun masih ada nani(nenek)..skrg umur nani farah dh 81thn..Alhamdulillah masih panjang umur dia..Nani farah la yg dok jaga farah & adik2 dari kecik smpai kami besar..nani farah pun jadi mcm nenek akak jugak..cepat sensitif..huhuhu tapi kami brsabar jer la..xpe kak..besar pahala akak dpt tlg jagakan nenek akak tue..frh doakan nenek akak cepat sembuh yer..;)

June 8, 2013 at 8:59 AM

orang yang dah berusia mcm tu lah,kena byk bersabar.arwah atok ipah dulu kerap keluar masuk hospital,ingatan dia pun tak berapa bagus.kdg2 ingat kdg2 lupa.alhamdulillah sempat juga berbakti kat arwah atok.bila teringat telatah dia menitis juga air mata...semoga opah aiza kembali sihat seperti sedia kala..

June 8, 2013 at 10:41 PM

Setiap manusia pasti melaluinya kan? Teringat arwah nenek. Tak sempat jaga dia masa dia sakit. Lebih terkilan, tak sempat pun tatap muka dia buat kali terakhir~ :(

June 14, 2013 at 11:00 AM

opah akak sama macam opah saya tinggal dgn pak su juga..cuma alhamdulillah masih sihat..huhu.. bila dah berusia ni mmg kta akan selalu beringat ttg akhirat..moga2 opah kembali sihat seprti dulu..inshaaAllah..

Post a Comment