Bacaan Talkin Menginsafkan

Assalamualaikum,

Alhamdulillah aku baru pulang dari kampung. Jenazah arwah opah aku telah selamat dikebumikan selepas solat Zohor pada petang Rabu yang lalu (kisah di sini). Nasib baik aku sekeluarga sempat sampai pada tengahari itu dan sempatlah juga menatap dan mencium wajah arwah opah buat kali terakhir. Jika ku lihat wajahnya kelihatan tenang dan tersenyum, seolah-olah dia sedang tidur lena. 

Kubur
Destinasi terakhir di dunia (Gambar hiasan) - Google
Aku turut melihat dari luar kawasan tanah perkuburan jenazah opah aku dikebumikan. Sesungguhnya rasa terlalu sebak dan insaf di atas dosa-dosaku yang lalu di saat mendengar bacaan talkin. Adakah aku layak menghuni liang lahad itu juga?

Setelah bacaan talkin tamat, dari jauh segerombolan awan datang dan hujan turun memadatkan tanah kubur yang baru ditimbus. Rasa sedih mengenangkan permergian arwah, namun aku merasa bersyukur kerana Allah SWT telah mengakhiri penderitaan sakit tua yang ditanggungnya.

Teringat pesan arwah opah ketika aku balik dahulu, "Jangan tinggalkan solat, rajin-rajinlah buat solat sunat Tahajud, Taubat, Hajat dan Dhuha. Amalkan membaca al-Quran dan bersedekah, insya-Allah kita akan tenang." Bila aku kenangkan balik, ternyata ada di antara pesanannya itu sudah lama aku tidak amalkan. Al-fatihah untuk arwah opah..

p.s: Hari ini insya-Allah akan membalas kunjungan rakan-rakan blogger yang sudi berkunjung di blog aku. Terima kasih kepada semua.. 

^_^

44 comments

July 19, 2013 at 2:11 PM

1 hr nnt kita jgbakal ditalkinkn

July 19, 2013 at 2:14 PM

alhamdulilah ,semoga ada keinsafan di hati kita

July 19, 2013 at 2:18 PM

meremang bulu roma bila dengar orang baca talkin...sungguh menginsafkan...

July 19, 2013 at 2:19 PM

sama macam masa opah akka meninggal..lepas je kebumikan hujan turun lebat sangt..

July 19, 2013 at 2:19 PM

salam takziah Mizz Aiza..semoga roh dicucuri rahmat

July 19, 2013 at 2:19 PM

Paat dan lengkap pesanan arwah tu Aiza. Pegang dan ingat selalu apa yg dikatakan olehnya.

Moga roh opah dicucuri rahmat.

July 19, 2013 at 2:22 PM

Al-Fatihah bt arwah opah akak..sememangnya kematian itu menginsafkan kita...

July 19, 2013 at 2:34 PM

yg hidup pasti akan mati..sama2 kita muhasabah diri..:)

July 19, 2013 at 2:36 PM

al-fatihah..salam takziah kak aiza..semoga arwah opah kak aiza ditempatkan dikalangan orang2 yg beriman..

July 19, 2013 at 2:43 PM

al-fatihah buat arwah opah kak aiza..slm takziah juga buat akak..

July 19, 2013 at 2:54 PM

al fatihah....moga arwah bersama golongan yang di kasihiNYA.

July 19, 2013 at 3:12 PM

salam takziah kak dari mama, semoga arwah opah ditempatkan dikalangan orang yang beriman..

July 19, 2013 at 3:14 PM

takziah ya kak. kuatkan iman kita . mudah-mudahan ibadah kita diterima ALLAH..amin.

July 19, 2013 at 3:18 PM

Al-fatihah untuk arwah opah akak..

July 19, 2013 at 3:34 PM

alfatihah sekali lagi yer !

July 19, 2013 at 3:44 PM

memang bacaan talkin menginsafkan. sebab tu lah kalau boleh, kita ke kubur masa pengebumian jenazah & dengar talkin. kalau tak sedar diri jugak, tak tau lah :D

July 19, 2013 at 3:48 PM

sya t'igt waktu arwah adik saya di kebumikan...tgok arwah dimasukkan dlm liang lahad...dikafankan...di sembahyangkan...JM sedih sgt waktu..tu..mmg takkan lupa T_T semoga roh mereka dirahmati Allah :')

July 19, 2013 at 3:58 PM

setiap y hidup pasti akn kembali kepadaNya =')

July 19, 2013 at 4:02 PM

ucapan takziah utk aiza sekluarga ya. Betul aiza bacaan talkin ni prnah krole dngar dalam 3 ke 4 kali dulu...memang menginsafkan dan sedih bila dengan...secara otomatiknya menjadi takut kepada Allah.

July 19, 2013 at 4:16 PM

Pesanan yang sangat baik.

Begitulah perjalanan seorang insan di muka bumi ini. Ada kala kita riang menyambut kelahiran, sugul menerima kepergian.

July 19, 2013 at 4:19 PM

yes aida setuju. bila ke kubur and dgr talkin, memang menginsafkan dan sebak dada menahan sedih...
takziah dari aida ye...

tq sebab join mialiana giveaway and follow aida. aida one of the sponsor :-) aida balas kunjungan dan listed ur blog kat list.

July 19, 2013 at 4:30 PM

al fatihan
moga nenek Aiza ditempatkan bersama org2 yg beriman
amin

July 19, 2013 at 4:34 PM

Salam takziah ye kak :') Moga arwah opah akak tenang disana..

July 19, 2013 at 5:20 PM

al-fatihah..moga ditempatkan di kalangan ahli syurga. kalau dgr bacaan talkin mesti automatik air mata berguguran.

July 19, 2013 at 10:16 PM

Al-fatihah..moga arwah opah akak di tempatkan dikalangan orang beriman dan solehah..amin

July 19, 2013 at 10:20 PM

salam takziah utk kak aiza sekeluarga. Moga rohnya dicucuri rahmat dan bersama org2x yg beriman. Amin..

July 19, 2013 at 10:41 PM

salam takziah akak. tasneem pun pernah dengar bacaan talkin masa arwah tok, juga mengingat kan kita tentang kematian. semoga arwah opah kak aiza ditempatkan di kalangan orang beriman. Amiinn. :')

July 20, 2013 at 12:30 AM

Takziah kak..innalillahi wainna ilaihi roji'unn..

July 20, 2013 at 12:58 AM

Assalamualaikum aiza..salam takziah dari fahz buat aiza sekeluarga..teringat pada nenek fahz yg dah lama fahz tak jenguk.. :(

July 20, 2013 at 1:06 AM

Al fatihah utk opah Aiza. Ajal itu tidak hanya pada yg tua. Tp yg muda juga pasti melaluinya.

July 20, 2013 at 1:25 AM

semoga roh opah akak diletakkan di kalangan orang2 yang beriman..

July 20, 2013 at 1:28 AM

Takziah buat aiza...alhamdulillah sbb telah selesai semuanya. Insyaa Allah, rahmat Allah sentiasa bersamanya...di bulan puasa yg penuh berkat.

Teruskan kehidupan spt biasa dn trus berdoa agar aiza tenang sentiasa.

July 20, 2013 at 2:37 AM

jenazah mereka2 yang ikhlas beriman kepada Allah memang akan kelihatan tenang dan tersenyum di bila mereka meninggal..

banyakkan bersedekah Al-Fatihah kepada arwah opah ye :)

July 20, 2013 at 4:22 AM

Al-fatihah semoga roh arwah dicucuri rahmat....

July 20, 2013 at 7:08 AM

alfatihah :)
sy pon tgh berusaha buat semua pesan nenek tu...solat taubat je rasa segannya tp Allah maha pengampun kan :'(

July 20, 2013 at 7:21 AM

Al-fatihah bt opah KakAiza..smoga rohnya tenang di sana..Amin

July 20, 2013 at 7:55 AM

ingat talkin.. ingat kematian...

July 20, 2013 at 4:03 PM

salam takziah-alfatihah

July 20, 2013 at 4:26 PM

salam takziah. yg bernyawa pasti akan pergi termasukla kita.

July 21, 2013 at 5:27 AM

Takziah akak..

July 21, 2013 at 3:04 PM

Al-Fatihah...
Takziah yea Mizz Aiza..

July 21, 2013 at 11:37 PM

Al fatihah utk opah akak..

July 22, 2013 at 9:10 AM

al-fatihah..semoga arwah ditempatkan didalam golongan yang beriman...

July 24, 2013 at 4:02 PM

Perkongsian menarik kak.. Saya ambil pesanan arwak opah akak nie..

"Jangan tinggalkan solat, rajin-rajinlah buat solat sunat Tahajud, Taubat, Hajat dan Dhuha. Amalkan membaca al-Quran dan bersedekah, insya-Allah kita akan tenang."

Post a Comment